Durin's Alfa males - Out and About

lørdag den 20. februar 2010

Hvor skabet slet ikke skal stå!

Ja, så var Loa og jeg til årets første C-prøve. I sne stod urt og busk og en enkelt kaster i skjul. Vand var der ingenting af (det var jo stift det som var under sneen), så der blev lavet en tilbagesending på en kanin i stedet. Det havde vi jo ingen problemer med. Fri ved fod kunne være pænere, men vi scorede et OK på den konto. Kasteren på den første markering var skjult og Loa synes så bestemt tilskuerne var sjovere at kigge på i det tidsrum fuglen blev kastet, så da jeg sendte hende fes hun som lyn og torden i deres retning. Nu havde der jo lydt et skud og hun var blevet sendt og i reglen betyder det at der er faldet en fugl. Har man misset den på man jo bruge næsen og finde den. Så det gjorde hun så. Altså brugte næsen. Hun fandt en masse spændende fodspor, gammel fært, nyere fært, fært efter vildt som havde ligget i en bunke, fært efter en kanin som havde trukket et spor da den blev slæbt hjem af en lille lab, fært af en stor pose fyldt med kaniner (gennemsigtig og dermed flot og farverig), fært af vildt som havde blødt lidt i sneen og så videre og så videre. Hun var langt omkring og MEGET optaget af næsearbejdet og MEGET lidt påvirket af hende fjolset der stod og blæste i en fløjte og galpede noget om at det var tid at komme hjem... Nå men hjem kom hun og fuglen blev kastet igen og så hentede hun den fint og god fart og stil. Sådan. Videre til tilbagesendingen som hun også klarede til UG. Havde lidt travlt med færten i sneen der hvor hun sad, da jeg gik fra hende, men var til gengæld fløjtende ligeglad med hund, fører og tilskuere som gik forbi bag hende. Hentede kaninen i flot fart og afleverede pænt til hånd. Sådan. Markering nr to så hun har markerede fint. Bøvlede lidt med opsamlingen af duen men afleverede også den fint i min hånd. Sådan.

 Så med rank ryg gik vi bag skytten ned til det frie søg. Bliver instruerede af dommeren. og Loa sendes afsted. Søger en fin fært op og står så og kigger på mig "Her er den første". Jag var målløs. "Apport" hjalp ikke en meter og så gik hun videre. Så måtte jeg lige op og markerer at det var uhørt og uacceptabelt, og så stillede hun sig hen til anden igen og kiggede på mig "Her ligger den stadigt". Målløs var ligsom passé nu. "Tag så den pokkers and!" Hjalp heller ikke. Tilgengæld lagde hun sig og rullede sig oven på den. Så fløj jeg ud i søget og fik igen fortalt hende at det var ikke acceptabelt. Vi kiggede på hinanden, kiggede på anden som jeg nu havde samlet op, og kiggede på hinanden igen. Jeg forsøgte at få hende til at tage anden og hun vendte straks hovedet væk og sagde "Ikke på vilkår". Vist var den våd og vist var den klam og vist lugtede den grimt, men ingenting rykker ved det faktum at hun ikke måtte gå fra vildt eller værgre sig ved at tage et stykke vildt. OK, klam and lagt til side (flot båret af mig - point for god vildtbehandling tror jeg!!) og tøsen sendt ud i anden retning til and af bedre kvalitet. "Næ fy - næ føj" meget muligt det var en perleand, men ikke tale om at den skulle i Loas mund. Så stoppede festen for mig og Loa. Jeg valgte at trække hende, og gå hjem og træne noget mere med and inden vi kommer igen. Hun skulle ikke have held af at gå fra vildt flere gange så jeg trak hende i stedet og konstaterede at vi ikke var klar til prøve endnu. Vi fik en masse OK'er på kritiksedlen og et nul i præmierings graden. Helt som det skulle være. Andet havde været en hån mod en 3. præmie. Tilfreds - Nej, for det kan vi gøre bedre. Men glad for det som gik godt og jeg glæder mig om muligt endnu mere til sneen er borte, så vi kan træne rigtigt igen.

Tillykke til Hans-Jørgen Bilstrup og Jiggers Tarka Lovely Alma, som fortsatte de fine takter fra sidste  sæson og blev 2. vinder.

1 kommentar: